niedziela, 24 października 2010

Sztuka ruchu ... by Dukno Yoon.

Dzisiaj napiszę o twórcy niezwykłych obiektów biżuteryjnych i przedmiotów złotniczych, który łączy w sobie duszę artysty ze zmysłem genialnego konstruktora. Jego projekty i prace w większości kojarzą mi się z renesansowymi rycinami autorstwa Leonarda da Vinci:



Obydwaj artyści zafascynowani zdobywaniem podniebnych przestrzeni, fenomenem budowy ptasiego skrzydła i jego kinetycznych możliwości czynili liczne obliczenia i tworzyli coraz to doskonalsze projekty. Co najciekawsze w przypadku twórcy, o którym dzisiaj będzie mowa to w większości biżuteria, może niekoniecznie do noszenia, bardziej do zaprezentowania, ale jednak ozdoba robiona z myślą o dekoracji ciała :) ...


Dukno Yoon, bo o nim mowa, to niezwykły koreański artysta, którego główną dziedziną zabawy, nauki i twórczości stały się właśnie formy biżuteryjne. Absolwent Uniwersytetu Kookmin w Seulu, asystent na Uniwersytecie Miami w Stanach Zjednoczonych, gdzie obecnie mieszka, tworzy i wykłada. Przez jakiś czas w czasie studiów był na studenckiej wymianie w Anglii i uczestniczył w kursach jubilerskich w Sheffield - legendarnym mieście złotnictwa. To co tworzy określiłabym jako biżuterię niezwykłą, tak jak już pisałam niekoniecznie do noszenia, bardziej do posiadania. Mamy tu do czynienia z biżuterią potraktowaną jak prawdziwe dzieło sztuki, na które niebagatelny wpływ miała sztuka i kultury kraju, w którym urodził się jej twórca, a także jego rozwój technologiczny. Od samego początku jego biżuteria miała wiele wspólnego z mechaniką, ruchem i animacją. Poczynając od 1999 do 2001 roku Dukno zaczął realizować projekt "mechaniczne urządzenia jako przejaw ineraktywnej formy". Stworzył serię małych statków wyglądających jak robociki. Te mini konstrukcje miały pokazać, że praktycznie każdy przedmiot używany w życiu codziennym ma potencjał energii kinetycznej. Dodatkowo statki - robociki miały też przedstawiać charakterystyczne dla ludzi stany emocjonalne i stanowić swoistego rodzaju zabawkę.


Kolejnym krokiem w jego rozwoju stało się badanie mimiki ludzkiej twarzy. Dukno stworzył cykl rzeźb kinetycznych o tytule "Autoportret", które ukazywały dynamikę ludzkiej twarzy na przykładzie jego własnej:
 


 

Dochodzimy do tematu, który należy do moich ulubionych ;) ... seria Wings/Skrzydła z lat 2002 - 2005 ... kwestia przemieszczania się i interaktywnej relacji przedmiotu z ciałem stały się tutaj dominującym tematem. Zupełnie jak w przypadku grafiki Leonarda, którą pokazałam powyżej :).
 

Fascynacja ptakami, ich możliwościami przemieszczania się bez granic zawsze fascynowała ludzkość co widać w pracach tego Twórcy. Dukno doskonale wyczuł proporcje i stworzył serię biżuterii, która we współpracy z ludzkim ciałem naśladuje ruch skrzydeł  ... od tysiącleci zafascynowani lotem Dedala i Ikara, nie zważając na możliwość upadku ludzie dążą do zdobycia nieba :) . Jeżeli chodzi o biżuterię tego twórcy to tutaj chodzi jednak zdecydowanie o techniczne aspekty latania i to pokazane w miniaturze, a nie o ponowne zmierzenie się z mitem:


 


W 2006 roku Dukno rozpoczął pracę przy kostiumach do programu telewizyjnego "Legend, The Great King". Na zmieniającym się zdjęciu widzimy m.in. jego podczas pracy, a także m.in. we własnoręcznie wykonanej zbroi:
 

Na poniższych zdjęciach widzimy jedną z koron podczas kręcenia programu i samą:
 




 We współpracy z Jun Parkiem stworzyli dwie korony, trzydzieści mniejszych, metalowe maski i piętnaście sztuk wyjątkowej biżuterii. W kolejnych latach jeszcze dwukrotnie brał udział w tworzeniu elementów kostiumów i broni do programów TV: "King and I" oraz "Iljimae".




Kolejna seria z 2007 roku znowu jest manifestacją wielkiej fascynacji Dukno ruchem, tym razem przy zastosowaniu mechanizmów przypominających działaniem zębatki zegara. Każda praca poparta jest wcześniejszymi projektami i wyliczeniami. Rzadko kto zastanawia się jak wielkiej trzeba precyzji, aby móc wykonać dajmy na to pierścionek ... idealnie skorelować formę, użytkowość i piękno... w tym projekcie techniczne szczegóły są podstawą, bo pierścionki oprócz bycia ozdobą, miały służyć również pomiarom i z tą myślą były tworzone. Część elementów tworzona była standardowo ręcznie lub poprzez odlewanie, ale niektóre z nich powstały już w totalnie nowoczesnej technice zwanej Stereolitografią, którą Dukno z powodzeniem stosuje w kolejnych realizacjach.



Najlepiej byłoby przeczytać najpierw bardzo ciekawy tekst mówiący o tym czym jest drukowanie metodą stereolitografii:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Stereolitografia

A następnie obejrzeć sobie ten filmik, który pokazuje jak działa ta kosmiczna niemalże technologia:

http://www.youtube.com/watch?v=07QxFQ3uUFw&feature=related

Wielkie dzięki dla Dukno Yoon'a za możliwość skorzystania z jego zdjęć oraz informacji o nim, zapraszam na jego stronę, gdzie można zobaczyć jeszcze więcej ciekawych prac i ich fotek :) :

http://www.duknoyoon.com/

P.S.
Dukno, many thanks for your cooperation :) ...

sobota, 23 października 2010

IX edycja konkursu Klejnoty Polskiej Biżuterii 2011 cz. II

Dzisiaj ciąg dalszy prezentacji kolejnych z 9 współpracujących z Galerią Olissima Twórców, którzy uczestniczą w IX już edycji konkursu Klejnot Polskiej Biżuterii 2011.

Organizatorem konkursu jest specjalistyczny portal Polska Biżuteria pb.info.pl prezentujący informacje dotyczące przede wszystkim biżuterii, ale też mody i zegarków. Praca zwycięzcy konkursu trafi m.in. na okładkę Katalogu Polska Biżuteria 2011, będzie też promowała Polskę podczas krajowych i zagranicznych imprez targowych, oraz wśród instytucji kultury i placówek dyplomatycznych.

Twórców z Galerii Olissima i ich prace konkursowe będę przedstawiała w kolejnych odcinkach.  
 
Zapraszam do głosowania na ich prace. Kliknięcie nazwy nad zdjęciem przenosi na stronę głosowania.
 
Małgorzata Radziewicz
 
Urodziła i wychowała się na Śląsku, wśród blokowisk i mnóstwa możliwości do rozrabiania, w świecie gdzie poznała najważniejsze dla jej artystycznej drogi osoby. Z miłości i aby studiować architekturę przeprowadziła się na wschód, teraz tu poznaje siebie i wewnętrzny głos podpowiada jej, że to jest to. Biżuteria w niezwykłej metodzie sutaszu czyli haftu ręcznego, którą wykonuje, ma w sobie nieskończoną ilość kolorystycznych zestawień.  
 
Prace konkursowe Małgorzaty Radziewicz:
 
Naszyjnik "Śnieżny"
waga: 67g
Materiał: jedwab wiskozowy, skóra, Swarovski, metalowa nitka, szkło, hematyt, perła rzeczna


Kolczyki i spinki do mankietów "Weronika"
waga: 10g + 11g
Materiał: jedwab wiskozowy, skóra, Swarovski, srebro, metal, karneol


Krzysztof Bondaruk

Pochodzi z Białegostoku. Na początku lat dziewięćdziesiątych trafił do pracowni mojego Mistrza - Jerzego Sewastianika, który wprowadził go w świat jubilerskich technik i pod jego okiem zaczynał tworzyć swoje pierwsze egzemplarze biżuterii. To on zapewnił mu solidne złotnicze wykształcenie, które stało się podstawą dla przyszłej twórczości. W późniejszym czasie przez kilka lat pracował dla Spółdzielni Pracy Rękodzieła Artystycznego "Cepelia", gdzie specjalizował się w wykonywaniu biżuterii srebrnej z bursztynem. Następne doświadczenia zdobywał jako jubiler w firmie Polsrebro, gdzie zajmował się tworzeniem wzorów biżuterii nazywanych "matkami", które były następnie wprowadzane do produkcji seryjnej. Od 2003 roku mieszka w Gdańsku i przez ostatnich kilka lat współpracował z kilkoma renomowanymi firmami jubilerskimi. Teraz wykorzystuje zebrane doświadczenia i tworzy biżuterię autorską w stylu Art Nouveau, który najlepiej odzwierciedla jego osobowość i wrażliwość na otaczającą nas przyrodę. Stara się, żeby jego biżuterię charakteryzowało oryginalne wzornictwo, różnorodność materiałów oraz perfekcja w wykorzystywaniu tradycyjnych technik jubilerskich. Inspirację czerpie z prac najlepszych twórców złotnictwa okresu Secesji, a także z natury, gdy trafia na niezwykły kamień półszlachetny i stara się podkreślić jego urodę odpowiednią oprawą ze srebra, złota lub tytanu. Jego prace można spotkać w Muzeum Bursztynu w Gdańsku oraz na branżowych targach:

AMBERIF i AMBERMART w Gdańsku,
INHORGENTA w Monachium,
ZLOTO SREBRO CZAS w Warszawie
MIDORA w Lipsku

Praca konkursowa Krzysztofa Bondaruka:

wisior "Bursztynodajne drzewo - opowieść o bursztynie"
waga: 94g
Materiał: bursztyn różnobarwny, bursztyn z inkluzją, czarny dąb, srebro


Zapraszam do głosowania. Niedługo ciąg dalszy ........




 
 
 
 


środa, 20 października 2010

IX edycja konkursu Klejnoty Polskiej Biżuterii 2011


Z wielką przyjemnością informuję, że aż 9 Twórców współpracujących z Galerią Olissima uczestniczy w IX już edycji konkursu Klejnot Polskiej Biżuterii 2011. Uczestnicy współpracujący z Galerią to: Marta Rudnicka, Sława Tchórzewska, Joanna Motyka, Małgorzata Radziewicz, Agnieszka Niewiadomska, Marta Kępska, Marcin Bogusław, Grzegorz Wydro i Krzysztof Bondaruk.

Organizatorem konkursu jest specjalistyczny portal Polska Biżuteria pb.info.pl prezentujący informacje dotyczące przede wszystkim biżuterii, ale też mody i zegarków. Praca zwycięzcy konkursu trafi m.in. na okładkę Katalogu Polska Biżuteria 2011, będzie też promowała Polskę podczas krajowych i zagranicznych imprez targowych, oraz wśród instytucji kultury i placówek dyplomatycznych.

Twórców z Galerii Olissima i ich prace konkursowe będę przedstawiała w kolejnych odcinkach.  
Dzisiaj Marta Rudnicka i Joanna Motyka.

Zapraszam do głosowania na ich prace. Kiknięcie nazwy nad zdjęciem przenosi na stronę głosowania.

Marta Rudnicka

W latach 2004-2008 studiowała na Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, na Wydziale Tkaniny i Ubioru, Katedry Biżuterii. Dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Projektowania Biżuterii profesora Andrzeja Szadkowskiego i w Pracowni Malarstwa i Rysunku profesora Jarosława Chrabąszcza.
Interesuje się wieloma dziedzinami sztuki, które staraa się ze sobą łączyć tworząc interesujące kombinacje. W swoich pracach z dziedziny biżuterii wykorzystuje różnorodne techniki i materiały zarówno te klasyczne jak i współczesne. Podstawą jest jednak srebro często łączone z emalią jubilerską. Cały czas szuka nowych rozwiązań.

Nagrody, wyróżnienia:

2006
* Nagroda od firmy jubilerskiej "Górecki" w XXIII Konkursie im. Władysława Strzemińskiego dla studentów ASP w Łodzi.

2007
* Nagroda od firmy jubilerskiej "Górecki" za prace zaprezentowane na wystawie "Konkurs im. Władysława Strzemińskiego - PROJEKT 2006".
* Wyróżnienie w 11 Międzynarodowym Konkursie na projekt biżuterii z bursztynem AMBERIF DESIGN AWARD ELEKTRONOS 2007 na 14 Międzynarodowych Targach Bursztynu, Biżuterii i Kamieni jubilerskich Amberif 2007, Gdańsk.
* Otwarta wystawa 6 , Muzeum Książki Artystycznej, Łódź.

2008
* Publikacja w katalogu "Złote Kreacje" (Jubileusz 50-lecia sztuki projektowania biżuterii w ASP w Łodzi).

Prace konkursowe Marty Rudnickiej:

Komplet "Dzwonki"
waga: 14g
materiał: srebro, linka stalowa


kolczyki "Filcowe"
materiał: srebro, rzemień, filc




Joanna Motyka

Niespokojny duch, jej prace zajmują każdy wolny kąt w domu. Swoją biżuterię tworzy z pasją i zamyka w niej moje marzenia, odrobinę młodzieńczej fantazji, subtelności oraz delikatność. Tworząc daje innym cząstkę siebie ...

Prace konkursowe Joanny Motyki:

bransoleta "Nefretete"
waga: 49g
materiał: miedź, srebro, onyks zielony, turkus tybetański


 
bransoleta "Małe zielone marzenia"
waga: 49g
materiał: miedź, srebro, onyks zielony, turkus tybetański


 
Zapraszam do głosowania. Niedługo ciąg dalszy ........